tisdag 27 juli 2010

I found what I was looking for

Sommarvädret försvann lika snabbt som den lilla färgskillnad som jag lyckats skrapa ihop under de soligagaste dagarna, och inatt när mitt skift slutade fick jag bevittna det största åskvädret jag nånsin sett! Jag steg ut på den kolsvarta parkeringen på ABC, lyckligt ovetandes om åskan, då himlen plötsligt tycktes spricka i tu av den största blixt jag nånsin sett, hela parkeringen badade i ljus. Fortare än kvickt hoppade jag in i bilen och försökte intala mig själv att jag inte alls var ensammast och ynkligast i hela världen och att jag säkert skulle klara mig hem utan att bli grillad. Eftersom jag bestämt mig för att sova hemma inatt styrde jag kosan hem mot Smedsby samtidigt som jag försökte låta bli att kika på himlen som såg ut som ett discoinferno med blinkande strobolampor. Väl hemma hade farsgubben som tur vaknat och tillsammans  betraktade vi blixtspekatklet i nästan en timme. Vackert och skrämmande, återigen fick man insikt om hur liten och obefintlig människan är då Moder Natur bestämmer sig för att använda sin kraft och styrka. Imponerande.

Nåväl, nu har jag äntligen tre hela dagar ledigt som jag tänker njuta av. Det som är tyngst med skiftesjobb är nämligen den eviga nedräkning som kvälls- och nattskift innebär. För fastän folk kan tycka att 'Men vad skönt, du är ju ledig på dagarna!' så tycker iaf jag att det är otroligt jobbigt att stiga upp och börja aktivera sig med något bara för att konstant kolla på klockan och räkna hur många timmar man har kvar innan skiftet börjar. Att aldrig kunna slappna av och aldrig få någon rutin på arbetspassen är tungt. Som i lördags då mina väninnor hyrt en stuga för att fira 'Jeppisdagan' och jag inte kunde delta för att jag hade nattskift, jag bestämde mig ändå för att åka över dit på dagen med gubben men guuuuud vad jobbigt det blev att sen slita sig för att köra hem igen för att åka till jobbet! Att byta ut glada, fulla, lyckliga människor, sol och värme, marknadsyra och bad mot ett svettigt kök och en oändlig kassakö full av berusade tonåringar visade sig bli mycket tungt. Visst finns det fördelar även med skiftesjobb som med allt annat, du hinner ju t.ex. med ganska mycket om du vill men det kräver en sjujävla massa energi och vilja. Nästa sommar kunde jag nog tänka mig ett mån-fre 9-17 jobb, bara för att få ha helgerna alldeles helgade och inte alltid behöva åka till jobbet efter två timmars sömn och baksmälla. Det vore lite omväxling liksom. Men vem vet, kanske jag passar bättre med skiftesjobb iaf? Det återstår att se.

Imorgon drar jag, beib och Sääsen iväg till Brudsund för att koppla av och njuta av sommaren. Förhoppningsvis kommer jag då hem med lite mer laddade batterier.

Inga kommentarer: