torsdag 15 september 2011

tankeställare

Det barn vi fick
av Åsa Bryhagen


Mycket bra bok. Väcker tankar, många tankar. Påminner mig om hur jag återigen tar allt för givet men att det också finns andra människor som gör det.

Då jag var liten, men ändå så stor att jag visste vad en familj innebär, bestämde jag mig för att jag bara vill ha pojkar eftersom flickor är så snobbiga. När jag blev lite äldre tänkte jag om; njaaaa, jag vill nog ändå ha en pojke och en flicka. Som att beställa dem från en katalog. Utan komplikationer.

Idag säger vi oftast: "Det spelar ingen roll om det blir en pojke eller en flicka. Bara det är friskt." För vi vill ju ha ett friskt barn, alla vill vi väl det? Men är det okej att tänka och säga så? Ibland blir det ändå inte som vi tänkt. Hur gör man då? Läs och begrunda, det gjorde jag.

Inga kommentarer: