söndag 9 november 2014

"Hundpojken"


Hornung: Jag kände för att läsa en lite annorlunda berättelse efter alla kriminalromaner, och en annorlunda berättelse var minsann vad jag fick. Eftersom jag älskar hundar valde jag denna bok som uppenbarligen innehåller just hundar. Boken handlar om en pojke som växer upp i en hundflock i ett slumområde i Moskva. Egentligen tycker jag inte att det händer så mycket i boken, speciellt inte i första halvan. Bakgrunden till varför den fyraåriga pojken hamnar i hundflocken är väldigt oklar och jag skulle gärna läst en lite längre introduktion för att berättelsen skulle känts mer som en helhet. Största delen av boken handlar om detaljerade beskrivningar av vad hundarna gör (hur de nosar, jagar, sover, äter, slickar, slåss.. ), om hundflocken och om hur pojken anpassar sig till hundlivet. Jag tyckte det hela ändå var mycket intressant eftersom jag är intresserad av hur flocklivet fungerar och jag fick till och med lite större insikt i hur hundar "tänker". I andra delen av boken händer det lite mer grejer men allt känns inte helt genomtänkt. Många av de detaljerade beskrivningarna av hundlivet är rätt så motbjudande och det handlar mycket om att skaffa mat och tillfredsställa grundbehoven hos hundarna. Tycker man om hundar, flockliv och barns tidiga utveckling är detta boken för dig. Annars inte.

Inga kommentarer: