onsdag 8 juni 2016

Feelgood-läsning

Äntligen är jag tillbaka med lite goa böcker. Under LÄSåret har jag faktiskt läst på tok för lite men tiden eller orken har inte räckt till. Nu på sommarlovet har jag tänkt ta igen allt jag missat!



Mark Levengood: Böckerna av Mark har blivit små guldkorn i bokhyllan och citaten från texterna har jag skrivit upp på otaliga ställen. Detta är femte boken i serien om Marks fantastiska värld. Den följer samma stuk som de tidigare så jag behövde inte bli besviken. Några anekdoter har jag redan bekantat mig med tidigare men det gör det samma. Det är rofullt och behagligt att läsa dessa böcker och man känner sig så klok när man är klar. Genom att placera boken i korgen bredvid WC-stolen får jag läsa de bästa ställena om och om igen.

Favoritcitatet: "Det är alltid för sent för en lycklig barndom. Men det är aldrig för sent för ett lyckligt vuxenliv."


Ernst Kirchsteiger: Boken av mysfarbrorn som delat svenska befolkningen i två läger. Jag tycker om Ernst och hans filosofier, ändå var jag lite tveksam inför boken eftersom jag hatar klyschor. Boken VAR mysig att läsa om än lite självklar emellanåt. Vissa delar kunde jag hoppat över medan andra placerade sig rakt i hjärtat (t.ex. Kärlekshuset). Språket var enkelt och målande. Absolut läsvärd om man vill stanna upp och känna efter.

Favoritstycke: "Vi är så duktiga på att ducka för döden. Tror att det räcker med att äta nyckelhålsmat och fibrer. Det är nog därför vi ser döden som ett misslyckande. 
Men Gud, de gick ju stavgång flera gånger i veckan och rökte inte det minsta, hur kunde de dö? De gjorde allt rätt men dog ändå!"

Favoritcitat: "Jag skulle aldrig komma på tanken att om jag springer några mil så mår jag bättre psykiskt. Jag behöver må bra mentalt för att ens ta mig ut och springa."

"Visst ska du träna om du mår bra av det, bara du inte blir besviken när du blir gammal och skrynklig trots att du har tränat ett helt liv."

Inga kommentarer: