lördag 2 februari 2019

"Vapendragerskan"



Katarina Janouch: En helt ny genre och författare för mig. Har visserligen hört en del om Katarina tidigare men inte läst något av henne. Kände att jag ville variera mina deckare lite och då kändes den här boken fräsch. Som sig bör börjar jag bakifrån och läser den tionde boken i serien om barnmorskan Cecilia Lund först. Det är ändå ganska enkelt att hoppa på tåget eftersom författaren förenklar för läsaren genom att upprepa vem de olika huvudkaraktärerna är. Mycket intressant att få följa med en barnmorskas arbete på förlossningen och de vardagliga bestyren i nyfamiljernas världar. Efter många artistiska böcker med svårt språk var det tacksamt att läsa något mer lättsmält och icke-poetiskt. Författarens egna åsikter om olika samhällsfenomen lyste fram mycket mellan raderna, vet inte om det är meningen eller inte. Tänkte dock genast lägga ifrån mig boken när jag inledde läsningen med raderna "Han lösgjorde sig ur hennes armar och satte sig upp. Hon låg kvar bakom honom, fortfarande varm efter älskogen". Varm efter älskogen? Va? Måste man skriva så för att läsarkretsen antagligen till största delen består av kvinnor? Som tur gav jag ändå boken en chans och i slutändan var den ju riktigt okej.

Inga kommentarer: