tisdag 13 augusti 2013

"Styckerskan från Lilla Burma"


Av Nesser: Tyckte verkligen om den här boken! Av Håkan Nesser har jag tidigare endast läst Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, den tyckte jag om så jag bestämde mig för att prova med en till. Denna bok är den sista i Barbarotti-serien men den första för mig. Det hela blev alltså lite bakvänt med det gick fint ändå. Boken är en kriminalroman men innehåller så mycket mer än polisjakt. En stor del av historien handlar om hur man går vidare efter att den man älskar plötsligt går bort och huruvida det finns ett liv efter detta eller inte. Mellan olika mordhistorier finns alltså en kamp mellan tvivel och tro, stor sorg och inre frid. Frågor som jag själv ofta ställt mig tangeras i texten. Författaren har ett mycket fint och stundtals poetiskt språk och använder ibland ord som jag inte ens visste existerar. Fantastiskt.



.

Inga kommentarer: