söndag 17 november 2013

"Tusen strålande solar"


Hosseini: Vilken fantastisk berättelse. I början var jag väldigt tveksam till boken och jag tänkte att det visst var bara ännu en till snyfthistoria att lägga till högen. Efter att jag läst en tredjedel märkte jag dock att det blev väldigt svårt att lägga ifrån sig boken. Jag hade heller aldrig förr läst något eller hört något om denna författare så jag visste inte vad jag skulle vänta. Berättelsen handlar egentligen om två olika kvinnors livsöden i det krigsdrabbade Afghanistan. Inget nytt koncept kanske men det som jag föll för är det långa tidsspannet i boken. Berättelsen börjar någon gång i mitten av 1960 och slutar år 2003, hela tiden får man följa landets, världens och huvudpersonernas utveckling. Detta ger ett otroligt djup åt storyn, jag kunde ju själv placera in mitt eget födelseår i berättelsen. Tyckte också om författarens sätt att skriva om tragiska händelser utan att linda in dem i bomull, språket är relativt avskalat och rakt på. Jag får väl här också erkänna att jag aldrig intresserat mig speciellt mycket för detta lands kultur eller historia. Därför blev boken antagligen än mer intressant. Kommer att minnas denna berättelse länge.

Inga kommentarer: