tisdag 3 december 2013

Bok-update


Jansson: Min första bok av denna författare och min första bok ur serien om Anna Wern, också känd från TV. Jag var måttligt imponerad. Kan hända att min läsupplevelse till viss del förstördes av att jag höll på att läsa två deckare samtidigt men det brukar inte vara ett problem om böckerna är tillräckligt bra. Jag hade svårt att komma in i berättelsen, personerna i boken var alldeles för många med alldeles för fattiga beskrivningar och historien drog inte riktigt framåt. Kan hända det vore bättre att läsa böckerna i rätt ordning så man lärde känna de viktigaste rollerna först.. Som vanligt blev berättelsen bättre mot slutet och upplösningen var väl helt ok (men invecklad). Men njäää, det finns betydligt bättre.



Jakobsson: En riktig sträckläsar-bok. Det märks tydligt att författaren tidigare skrivit ungdomsromaner eftersom språket är väldigt lättläst och stundtals barnsligt. Boken går att läsa ut på några timmar. Historien är emellanåt väldigt överdriven och fiktiv, det finns ändå något som gör att jag vill fortsätta läsa och emellanåt är berättelsen faktiskt spännande om än lite galen. Jag kan ha lite överseende eftersom boken är en thrillerdebut, jag hoppas nästa bok blir mer välskriven.
 





Inga kommentarer: