tisdag 18 februari 2014

"Det blod som spillts"

Larsson: Andra boken om Rebecka Martinsson. Den första heter "Solstorm" och den läste jag för miljoner år sedan. Jag minns inte så mycket av den första boken, annat än att den var spännande. Den här berättelsen tar vid där den förra slutade, så det kanske skulle varit hemåt att fresha upp minnet lite.. Dessa böcker SKA alltså läsas i rätt ordning! Nå väl, en ganska vanlig deckare egentligen men med några intressanta sidospår. Det finns mycket djur i boken, djur är bra. Men varför vi emellanåt får läsa helt skilda kapitel om vargen Gula ben har jag lite svårt att förstå. Varg i Kiruna är väl helt trovärdigt men om där fanns någon annan symbolik lär jag ha missat den. Återigen tror jag inte att det är deckargåtan i sig som för den här berättelsen framåt, utan snarare miljö- och personbeskrivningarna (får inte säga för mycket nu). Det blev dock lite för många personer inblandade för min smak, antar det är ett sätt för författaren att "rådda bort" läsaren från det rätta spåret. Ändå tyckte jag upplösningen var lite väl förutsägbar. Kommer snart att läsa tredje delen "Svart stig", den väntar på mig i bokhyllan.

Inga kommentarer: