torsdag 24 april 2014

"Lärarinnan i Villette"


Hedström: Första boken i en svensk kriminalserie. Synd bara att den var otroligt tråkig. Författaren har tydligen både jobbat och bott i Belgien och därför valt att förlägga deckarserien till detta land. Jag tycker dock att det känns som att författaren med våld tryckt in alla belgiska namn, gator, städer, maträtter, politiker, matställen, sevärdheter och historiska höjdpunkter för att få briljera med sina landskunskaper. Stundtals känns det som att läsa en resebroschyr om Belgien, vilket inte var mitt mål med läsningen denna gång. Att man dessutom måste ha en rollista i början av boken där de viktigaste personerna presenteras är för mig ett tecken på att personerna är för många. Det är inte möjligt att lära känna dem eftersom de beskrivs så ytligt och jag vill inte avbryta min läsning med att bläddra tillbaka och kolla upp vem de är. Personligen tyckte jag att mordgåtan var trist och utdragen och jag kände aldrig en iver att få veta upplösningen. Näpp, kommer inte läsa de andra böckerna i serien.

Inga kommentarer: