söndag 17 augusti 2014

"Svart stig"

Larsson: Jag börjar tycka mer och mer om Åsa Larssons böcker! I den här deckarserien finns många element som tilltalar just mig. I berättelserna finns t.ex. alltid hundar och andra djur med och författaren skriver ofta om flockbeteende och andra typiska drag i djurens beteende. Historien utspelas i norra Sverige, Kiruna, och jag tycker om miljön. Vinterlandskapet och det lugna tempot känns som en skön omväxling till det (uppenbarligen) för evigt gröna Gotland där många deckarserier utspelas. I den här delen låg fokus på gruvindustrin och dess globalisering, vilket är väldigt obekant för mig. Ibland gick den kapitalistiska biten över huvudet på mig men det förstörde ändå inte själva berättelsen. Tycker också väldigt bra om de personer som berättelsen figurer kring. Anna-Maria Mella och Sven-Erik Stålnacke ger böckerna en fantastisk värme medan Rebecka Martinsson ger boken dess djup och tyngd.


Inga kommentarer: