lördag 28 november 2015

"Gräset är mörkare på andra sidan"


 

Kaj Korkea-Aho: Jag ska erkänna att denna bok påbörjades redan i somras under Turkiet-resan, men då var jag inte alls sugen på att läsa om mörker så jag pausade. I höstas tog jag upp där jag hade avslutat och då kändes boken mer rätt. Jag tyckte början av boken var lätt tråkig och jag hade svårt med blandningen av högsvenska och dialekt. Jag trodde boken skulle vara en mörk snyfthistoria, hade ingen aning om att den också var lite som en spökhistoria. Mitten av berättelsen var absolut bäst och jag satt som fastklistrad. Mot slutet tyckte jag boken tappade lite av sin intensitet och jag var lite förvånad över upplösningen. Men visst, vill du läsa en lite kuslig berättelse som utspelas i närmiljön, på för oss kända orter och platser, då ska du läsa den här!

Inga kommentarer: