söndag 3 januari 2016

Det där med nyårslöften

Jag är allergisk mot nyårslöften. Varför? För att jag tror att de verkligen kan bidra till att människor mår dåligt över sig själva i början av det nya året. Man funderar igenom allt man misslyckats med under året som gått och så försöker man gottgöra det under årets mörkaste, kallaste och tyngsta period. Jag har inget emot att andra avger nyårslöften, men jag kommer inte att ge några själv och det har jag inte gjort under många år. Målbilder eller positiva visioner kan jag hålla mig med. 

Efter den varma, sociala julen ska plötsligt alla snälla tankar och självförlåtande åka ut med huvudet före. Jag får nästan angst när jag tänker på ett januari där alla desperat försöker vara sitt bästa jag. Orken tar slut efter några veckor och känslan som infinner sig är ett enormt misslyckande. Depressionen är ett faktum. Jag vet också att många inte håller med mig, utan ser ett nytt år som en kickstart. Och det är ju riktigt fint om det lyckas. Själv försöker jag tänka att om det finns saker jag är missnöjd med i livet så varför vänta till nyår med att ändra på dem? Ibland går det bra, ibland mindre bra. Här har jag i alla fall samlat mina målbilder för år 2016, det mesta sånt som jag tänkt på också under 2015. 

  • lägga mindre energi på saker/människor som inte ger mig nånting tillbaka
  • tvivla mindre på mig själv, jag kan nog
  • vara ödmjuk inför livet
  • fortsätta känna efter hur jag orkar, det är ok att inte ha så många andra hobbyn med nya jobbet
  • mindre skärmtid, vara mer kritisk över allt jag tar in - verkligheten ser inte ut så för någon
  • fortsätta glädjas över små ting, det ger mig oändligt med energi
  • läsa fler böcker, hur många som helst
  • träna när jag orkar och vill, mycket frisk luft
  • umgås ännu mer med djur, röra vid dem
  • hellre baka gott än köpa
  • se många filmer i nya soffan med gubbarna 
  • gå på kulturella evenemang, helst musik
  • göra kortare och längre resor
  • ta vara på relationerna, vara uppmärksam på när nånting inte fungerar
  • gå på många fester och vara ung och lycklig
  • spara pengar
  • angsta mindre över jobbsituationen
  • sluta ha dåligt samvete över allt och alla 

Inga kommentarer: