måndag 31 juli 2017

New York day 2

Dag två vaknade vi upp i New York lite omtumlade av jetlagen. Vi åt en riktigt god frukost på hotellet och sen vandrade vi iväg till busshållplatsen för Hop on Hop of-bussarna som vi köpt biljetter till dagen innan. Det började dugga och vi suckade och köpte varsitt svindyrt paraply. Det visade sig dock att i New York växlar vädret i varje kvarter så paraplyet behövde vi inte just alls. Överlag var buss ett riktigt bra färdmedel i denna storstad eftersom vi i lugn och ro fick kolla på allt runt oss och blev guidade i historien kring byggnader och kända platser. När vi ville titta närmare på något var det bara att hoppa av vid en hållplats och stiga på vid en annan. Smidigt och prisvärt, vi skulle aldrig orkat gå så långt i den värmen. Denna rutt gick ner till Lower Manhattan.

Times Square by bus

Madison Square Garden

Empire State Building

Flat Iron Building
Charging Bull i Financial District

Givetvis lite korvköp.

Till vår bussbiljett hörde också biljett till färjan som kör förbi Statue of Liberty. När vi kom fram till färjterminalen fick vi höra att vår färja gått sönder och att den inte skulle gå på flera dagar. Vi blev förstås erbjudna en annan tur av en annan firma som RÅÅKADE vara på plats. Vi tänkte att vi blir grundlurade men efter att vi sett många andra förväntansfulla turister få samma besked och besvikna svänga om så bestämde vi oss för att köpa nya biljetter när vi ändå kommit så här långt. Vi skulle vandra ut till piren och därifrån skulle den nya båten gå om en halv timme.

Brooklyn Bridge

Vi väntade och väntade i stekande sol men ingen båt kom och ingen personal fanns på plats. Till slut hittade vi en biljettlucka där en dam informerade oss om att det minsann ännu var nästan en timme tills ifrågavarande båt skulle avgå. Vi blev lagom glada och stövlade iväg till närmsta pub för att få något att dricka medan vi väntade..

Sen kom den arma båten äntligen och vi fick fara ut till sjöss!
Manhattan Skyline

Vi var mycket nöjda med att vi fick se statyn på så nära håll, det var inget vi hade förväntat oss.  En mycket bra kapten hade vi också som berättade roliga historier för oss under turen. För oss räckte det bra med att se på avstånd, vi hade inget behov av att gå iland. Om man tittar på de pyttesmå människorna på bilden förstår man verkligen hur stor hon är.

Tillbaka vid Brooklyn Bridge

Sen blev det burritos vid ett tacohak med husbil.

Promenad till Wall Street.

New York Vietnam Veterans Memorial

Sen vandring till One World Trade Center
World Trader Center Memorial Foundation

New York City Fire Department Memorial
Navigering i storstan, mobil VS karta.

Vi hittade till en busshållplats och började söka oss upp igen från Lower Manhattan till Hell's Kitchen.
På hotellet hade vi sjukt roligt åt det milslånga kvittot vi fick för bussturerna (här Hannas & Mats kvitto, vi hade ett likadant), och som vi dessutom var tvungna att släpa runt på i två dagar och visa upp varje gång vi skulle på bussen :'D
Efter en snabb uppfräschning blev det sen dags för middag. Vi råddade runt ett tag före vi fick lejdon och stövlade in på en mysig restaurang. Vi såg senare att den hade ett Tripadvisor-märke och att det verkade poppis. Jag och Mats åt en galet matig pasta som var god men tung.

Passligt möra var det sen dags att traska tillbaka till hotellet.

Ett litet stop blev det här, tack och gonatt ;)