onsdag 2 augusti 2017

New York day 3


Den tredje dagen började det kännas bättre med jetlaggandet och vi började dagen med att hoppa på bussen igen. Denna rutt gick helt åt andra hållet mot Upper West/East Side, till Harlem och Central Park. Det fanns inte lika mycket sevärdheter längs denna tur men däremot intressanta historier om de olika områdena. Vi bestämde oss för att stiga av vid Central Park och vandra en bit. Ganska snabbt konstaterade vi dock att en park är en park är en park oavsett vad i världen den befinner sig så vi orienterade oss snabbt ut igen. Central Park är förstås en oerhört viktig oas för New York-borna men för oss finnar kändes det inte så viktigt med träd och vatten, you know what I mean... Vi kom ut vid The Metropolitan Museum of Art där vi yrade runt ett tag. Ingen av oss är nån riktig museum-fantast så vi nöjde oss med att se utsidan. Till slut hittade vi också en busshållplats som tog oss tillbaka till Midtown. 

Cathedral of Saint John the Divine

Popeyes Louisina Kitchen i Harlem

Vår vana trogen blev det en hotdog innan Central Park. Hanna fick en med extra kärlek < 3


Det kanske inte syns men här var ca 125 grader varmt.
På tur i Central Park

Den lilla familjen som bodde i Central Park var viktig att föreviga.

Ghostbusters tornen!
The Met 5th Avenue

Att vänta på bussen
När vi kom tillbaka till Midtown var det dags för mat så vi steg av bussen och stegade över gatan till TGIF där vi fick dyr mat och dålig service. Men det fungerade som magfyllnad i alla fall. Vi började känna oss rätt möra men jag hade ändå en önskan om att få se utsikten från Top of the Rock i Rockefeller Center. Empire State Building hade vi redan skippat i tanken när vi hört om köerna. Vi bestämde oss för ett sista ryck och började orientera oss till Rockefeller Center. Du milde vad svårt att hitta biljetter till utsiktsvåningen! Vi blev skickade än hit och än hit och sedan slank vi in i hissen. Upp gick det med en väldig fart och utsikten var bedårande. 

Ni fattar vilken stad va.

Finisar
Hanna and the Empire State Building








Här försökte vi ta en groupie som blev riktigt skit. En äldre herre sa att det ser ut som vi behöver hjälp och så fick han till...

... denna fina bild, thanks man!



Efter Top of the Rock skyndade vi oss till hotellet för att hinna pusta ut innan kvällsprogrammet. Hanna och jag hade köpt biljetter till Phantom of the Opera på Broadway och kararna hade googlat cheapest beer in NY och skulle till Rudys. Alla var nöjda.

Framför The Majestic Theatre

Vi var sjukt taggade.

Man fick inte fota men jag försökte mig på en smygare för att fånga just det majestätiska på bild, det lyckades inte.
Teatern var MASSIV.

För mig var det verkligen en dröm att få se just denna musikal i så stor uppsättning eftersom jag sett den på DVD ca 5749 gånger. Är så glad att Hanna ville följa med mig. Tyvärr fick hon värmeslag och var tvungen att gå tillbaka till hotellet i pausen. Den andra akten såg jag alltså för mig själv. På Broadway. I New York. (!!) Som tur var den andra akten kortare så Hanna fick ändå se största delen. När musikalen var slut kom de något berusade herremännen och mötte upp mig. Vi handlade pizza som vi tog med oss till hotellet och så mumsade vi i oss i Hannas och Mats rum. Det var myyyysigt. 


Önskar jag för evigt kunde spara ögonblicket när kristallkronan hissades upp över publiken och signaturmelodin började. Det var nästan så tårarna började rinna. Orkestern var AMAZE. Och sångarna givetvis också.

 


Living the dream

Inga kommentarer: