tisdag 22 augusti 2017

Florida day 10 & 11 - Miramar, Everglades & Miami

Den tionde dagen blev det ett besök till en stor mall på vägen till Miramar. I Miramar besökte vi Kikos barndomsvän och hans familj. Vi hade det lyxigt och blev bjudna på mat och kaffe.

Den elfte semesterdagen hade vi bestämt oss för ett besök till Everglades nationalpark. Kiko var taggad på att åka swampboat och efter lite övertyganden om att vi inte kommer att dö så var också vi andra med på noterna. Det var lättare att hitta till Everglades än vi trott och airboatriden var riktigt lyckad och intressant. Vi fick en bra guide och råkade dessutom få se en vild alligator direkt vi startade båten (det fanns ingen garanti att man skulle få se alligatorer). Sååååå häftigt, jag var eld och lågor! Vi fick höra mycket om nationalparken och sumpmarkerna där. Vi fick också syn på vilda sköldpaddor och fina fåglar. Alla lemmar fick vi behålla ;)

Can you spot the gator?

Djur i bur är aldrig kul men de flesta alligatorer och krokodiler vi såg var vilda.

Baby-gator. Man fick fota sig med denna sötis för en liten peng men vi dissade i ett litet försök till att inte uppmuntra människor att gå över lik för fina bilder. Låt djuren vara.

Slöa djur var dom tydligen men superfina

Efter Everglades styrde vi kosan mot Miami eftersom det låg mot samma håll. Vi ville se Miami downtown och förstås South Beach. Själva stadskärnan var en riktig besvikelse, bara en grå betongdjungel. Man såg bara businessmänskor, uteliggare och poliser i staden. Vi åkte med ett airtrain för att få en överblick över centrum men det var inte mycket att se. Sen körde vi ut till South Beach som liknande mer det Miami jag föreställt mig. Det var mycket trafik, dyra bilar, dyra hotell och mycket strand. Klasskillnaderna i denna stad var verkligen tydliga. Roligt ändå att ha fått sett denna stad som så ofta figurerar i filmer. Vi var ändå nöjda över att köra tillbaka mot West Palm Beach.

Miami downtown

Airtrain

På väg till South Beach

We're in Miami bitch!

Det var mycket trafik och sträckan vi körde klassas som en av de farligaste i delstaten. Som tur hade vi duktiga chaufförer som rattade fördomsbilen tryggt hela vägen hem tillbaka.
Efter en mycket intensiv dag är det helt okej att kvällen ser ut så här :D