onsdag 18 juni 2014

"Da Vinci koden"


Brown: För ett tag sen skrev jag om Änglar och demoner som jag tyckte var en helfestlig bok. Ivrigt gav jag mig alltså i kast med Da Vinci koden som är fristående uppföljare. Den här gången blev jag tyvärr inte lika imponerad. Som många före mig tyckte jag att den här berättelsen mest handlade om historiska fakta och det kändes ibland som att läsa ett uppslagsverk. Själva den fiktiva berättelsen stampade lite på stället och det kändes som att den gång på gång kom av sig när historik trycktes in i texten. Visst var även denna bok mycket välskriven och stundtals verkligt spännande och intressant. Helheten blev dock för tung för mig och jag blev uttråkad mot slutet. Tanken med boken är säkert att väcka ett intressen, dock tyckte jag att ämnet plöjdes genom så otroligt detaljerat att inget lämnar kvar att spekulera i. Kommer nog ändå att fortsätta med "Den förlorade symbolen" ännu i något skede, tyckte så mycket om första boken i serien.

Inga kommentarer: