torsdag 26 juni 2014

Works hard for the money

Just nu är jag väldigt tudelad vad gäller det här med sommarjobb. Jag menar jag är ju otroligt tacksam för att jag har ett jobb så att det kommer in pengar, samtidigt tänker jag ibland att jag kommer gå sönder i tusen bitar om jag aldrig får nån paus. Under hela läsåret studerar man, skriver gradu, gör praktik och jobbar på sidan om. Sommaren kommer och man läser om fastanställda som faktiskt har betalda semestrar och som njuter och vilar upp. Själv fortsätter man med jobbandet i ännu högre tempo och samtidigt har man i bakhuvudet tanken om att nångång bli klar och utexaminerad. 

Jag hade tänkt jobba bara några dagar i veckan nu under sommarmånaderna men det visade sig bli lättare sagt än gjort på grund av olika omständigheter. Så just nu ligger jag på fyra-fem dagar i veckan åtta timmar om dagen, ledigheten är nästan lika med noll. När jag kommer hem halv sju/sju-tiden på kvällen brukar vi laga mat, sen städa undan lite, sen kolla tv/dator, ut med hunden och sen är det dags för sängen. Låter det som ett fantastiskt sommarlov? Är det det här jag väntat på hela året? 

Jag väntar sååååååå på den dag då man har studierna undan och får börja med ett riktigt jobb med riktig semester. Det här är verkligen baksidan av att vara studerande.. Speciellt pedagogikstuderande. Det är vi som ser till att Vasas kundservice rullar på under sommaren när alla ordinarie är på semester. Stan är full av arbetande studerande! Det är ju nämligen så att om man vill ha ett extraknäck under vinterhalvåret får man ofta räkna med att jobba heltid på somrarna på samma ställe. Helt förståeligt nog. Då har jag ändå turen att ha världens bästa jobb och världens finaste kollegor. Det är bara det att jag skulle behöva lite ledighet.

Men nu är det slut på klagovisan för idag, imorgon är det nämligen fredag och det är absolut bästa dan att vara på jobb. Helgen känns i luften! Dessutom är det tillåtet med pullakahvi på Görans ;)

i-wanna-have-a-life-selfie


Inga kommentarer: