tisdag 8 januari 2019

Älskade Ted


Under senaste åren har de kommit en hel del biografiska filmer om artister jag tycker om. Har sett filmerna om Cornelis, Björn Afzelius, Lars Winnerbäck och Freddie Mercury. Men den film jag tyckt om allra, allra mest om är filmen om Ted Gärdestad - För kärlekens skull. 


"Varje dag utan kärlek är en förlorad dag."

Har ju alltid haft en förkärlek för Ted men insåg att jag visst så väldigt lite om vem han var. Älskade verkligen den här filmen och den berörde mig av någon orsak väldigt mycket. Hans liv som var både så kärleksfullt men samtidigt så sorgligt och ensamt. Den speciella relationen till brodern Kenneth som skrev alla sångtexter. Att Ted var en sån kvinnokarl och hans fina inställning till livet. Att han samtidigt var så mentalt sjuk och försökte få hjälp så många gånger men att det ändå gick som det gick. Vi vet ju alla hur tragiskt hans liv slutade och det var verkligen värdigt visualiserat i filmen. 

Roligt också att "se" andra folkkära artister som Povel Ramel och Björn Borg i filmen. En stor eloge till skådespelare Adam Pålsson för att han sjunger låtarna själv och gör det med den äran. Jag hoppas att alla som ens har ett litet uns av intresse för Teds liv tar sig en stund att se den här filmen för i alla fall på mig gick den rakt in i hjärtat. Ted var för känslig för denna världen men hans musik får vi njuta av i alla tider. Tack.

Inga kommentarer: