fredag 30 maj 2014

"En helt annan historia"



Nesser: Eftersom jag var väldigt ivrig att få komma igång med den andra boken i serien om kriminalinspektör Barbarotti, lånade jag boken av Tilda. Den var givetvis mycket spännande och välskriven men av någon orsak tyckte jag ändå bättre om den första boken i serien. Tror det beror på att den här boken handlar mer om själva brottet och utredningen medan den första boken handlade mer om inspektörens privata liv och framför allt dialogen med Gud. Språket är fortfarande fantastiskt men jag hittade inga riktiga pärlor den här gången. Fick också en känsla av att berättelsen blev lite utdragen och kunde ha förkortats något, som tur fanns där ändå minnesanteckningar som bröt av texten emellanåt. Böckerna är trots allt riktiga läsupplevelser och jag är ivrig att ge mig i kast med den tredje boken så snabbt jag bara får den.

Inga kommentarer: