tisdag 21 april 2015

"Älskling, vi blir inte med barn"


Ramona Fransson: Den här boken är en sann berättelse om Ramona Fransson som kämpade i 17 år för att få det som så många tar för givet, ett barn. Men det blev inget lyckligt slut. Jag valde att läsa boken eftersom jag vill veta mer om världen som ingen pratar om, men som är verklighet för så många människor. Egentligen borde alla läsa boken. De som har barn för att se och förstå sorgen hos dem som inte kan få, och de som inte kan få för att finna styrka i att inte vara ensamma. Jag är glad att jag läste denna tunga bok eftersom jag lärde mig otroligt mycket. Jag lärde mig mer om helt medicinska fakta men också mer om hur det är att föra en redan förlorad strid, som så många ju gör. Språket i boken är rätt barnsligt och upplägget är väl inte så där jätte bra. Men det gör ingenting. Berättelsen är så stark och viktig att jag blundar för de små skönhetsfelen. Jag hoppas att jag nu har blivit en smula duktigare på att bemöta den här typen av svårigheter. Vore det hos någon annan eller hos mig själv.

Ingen kan förstå vilken kamp som förts i Ramonas liv i 17 år för en enda saks skull (om man inte läser hennes text). Jag är glad att jag lever i ett modernare samhälle än hon och att många av de grymma behandlingar hon fick utstå inte ens är godkända längre. Oddsen är bättre idag men barnlöshet är ändå ett stort problem som fortfarande är tabu att prata om, trots att vi lever på 2000-talet. Man tycker ju att med dagens många olika former av förhållanden skulle vi kommit lite längre bort från den klumpiga frågan "Börjar det inte vara dags...?". Meeen tyvärr. Det behövs mer kunskap. Därför: LÄS. 



Inga kommentarer: