onsdag 1 april 2015

"Livet efter dig"


Jojo Moyes: Jag läser ju rätt sällan romantiska historier men här är ett undantag. Boken har fått mycket god kritik och jag kände att jag ville ge mig i kast med något som lovade både skratt och tårar. Å ena sidan är den romantiska storyn rätt klyschig med en erfaren, äldre, rik man och en osäker, ung, fattig tjej. Boken får dock en helt annan dimension eftersom mannen efter en olycka är förlamad och bunden till rullstol. Han vill åka till en självmordsklinik i Schweiz för att få hjälp med att livet av sig.

Det finns många saker jag stör mig på i berättelsen. Framför allt den på vissa ställen tillkämpade humorn. Å andra sidan tyckte jag verkligen om hela paketet och jag kände att boken lämnade efter sig en rätt så fin känsla. Dessutom var det roligt att få en inblick i ett tema som jag tidigare inte stiftat någon bekantskap med (som tur. )

Inga kommentarer: