tisdag 14 april 2015

An era has come to an end


År 2010 utbildade jag mig till Sexsnackare för Folkhälsan. Jag har alltid tyckt om att ta mig an nya projekt och efter att jag börjat på klasslärarlinjen kändes det här som ett lämpligt jobb vid sidan av studierna. Det har varit otroligt lärorikt på så många olika plan att jobba med Sexsnack. Jag har haft förmånen att besöka en mycket hög procent av alla lågstadieskolor i Österbotten. Jag har fått träffa elever och lärare i otaliga kommuner. Jag har fått se många nya platser och genom de tusentals kilometrar vi snackare tillsammans avverkat i bil, har jag lärt känna många fina människor. Under våra roadtripar har vi dessutom fått vara med om spännande saker som att få punktering och att köra vilse. Men framför allt har jag fått undervisa i sexualfostran för elever i olika åldrar. De yngsta eleverna har gått i åk 3 och de äldsta har varit äldre än mig själv och gått i yrkesskola. Det har varit otroligt roligt, utmanande och omväxlande! Ett av mina bästa minnen är när jag hoppade in som sexualrådgivare i Radion X3M:s Sex å Sånt. Då fick jag svara på frågor om sex. LIVE. I RADIO. Då pushade jag verkligen mina mentala spärrar.

Nu fem år senare tar allt slut. Idag finns det inte längre tillräckligt stor efterfrågan för att Sexsnack ska kunna fortsätta. Och det är ju en bra grej! Idag får alla blivande lärare någon form av undervisning i sexualfostran  så skolorna anser att de själva klarar av att sköta den biten. Vilket också har varit målet med hela Sexsnack-paketet från början. Att det till slut inte ska behöva finnas mer. Det finns fortfarande mycket bristande kunskap inom området och visst behövs sexsnacket i lika hög grad som tidigare, men nu är det inte längre min/vår uppgift. Nu är det vår allas uppgift att utbilda och ge kunskap. Att Sexsnack slutar samtidigt som jag blir utexaminerad är så otroligt perfekt. Eftersom jag har svårt att sluta med arbetsuppgifter jag tycker om, så skulle jag säkert hållit på med detta till min död. Och det varken hinner jag eller kan jag inte (tack gudskelov). Därför är det bäst så här.

För några veckor sen åkte jag ner till Helsingfors för att ta farväl av mina kollegor och dricka Sexsnack-gravöl. Det var så kul! Jag som yngst i gänget hade visst varit den som snackat mest och de andra gav därför mitt ego en boost med den nya titeln "Queen of fucking everthing". Vi festade till det lite efter den officiella delen och guud vad jag skrattade. För övrigt var det en mysig erfarenhet att resa helt ensam, vilket jag inte gjort tidigare. Dessutom fick jag ju träffa finaste Daniela på söndagen! En riktigt perfekt helg med andra ord.

Nyutbildad Sexsnackare år 2010

En vanlig arbetsdag

Ensam tågåkare


Vi fick träffa Puma Marianne Moore

Sexsnack-avslutningsfest

Sexsnack-avslutningsfest

Sexsnack-asvslutningsfest
Bettinas bild

Bettinas bild
Rasmus bild

Rasmus bild

Söndagen tillbringades i bästaste sällskapet :)



Inga kommentarer: