måndag 13 april 2015

"Expeditionen: min kärlekshistoria"


Bea Uusma: För över hundra år sedan dog tre vetenskapsmän en plötslig död efter att deras vätgasballong kraschat på isen på Nordpolen, och de tagit sig iland på en öde ö i Norra Ishavet. Denna berättelse är ett försök att hitta en förklaring till varför männen dog trots mat, mediciner, tält, vapen och varandra. Uusma har bedrivit otroligt omfattande forskning kring denna expedition och hennes längtan efter svar är närmast manisk. Som läsare dras jag med i hennes besatthet och jag vill också veta vad de var som egentligen hände på den öde ön. Många böcker har skrivits om just denna expedition men för mig är detta den första. Jag behöver heller inte läsa fler eftersom Uusma har tömt ämnet totalt. I boken finns många sidor med enbart faktasammanställningar över expeditionen. Berättelsen får inget definitivt slut men genom uteslutningsmetoden presenterar Uusma ändå en möjlig förklaring. Men trots att slutet lämnas lite öppet känns det ändå som att författaren själv äntligen fått mätta sin besatthet kring expeditionen med en insikt om att alltihop egentligen handlar om livet. Om hur allt trots noggrann planering sällan blir så som man tänkt. 


Inga kommentarer: