tisdag 27 januari 2009

blåögd

Ja bokstavligt talat med för den delen. Men visst är jag blåögd även som person.
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte trott att det fanns många seriösa nazister eller rasister kvar i dagens samhälle, än mindre här i dessa trakter. Men tydligen hade jag fel. Nu menar jag alltså inte någon vilsen 14 årig pojke som förnekar förintelsen och upplever sej vara bättre än andra, utan vuxna människor som studerat och forskat kring historia och politik och kommit fram till en viss 'ras' är bättre än en annan, nämligen den som det själva upplever sej 'höra till'. Jag tycker det är skrämmande att det idag finns människor som vill utplåna andra människor och har idoler som t.ex Hitler. Vad skulle hända om en sån person kom till makten igen? Vågar man ens föreställa sej?
Jag trodde ändå vi levde på 2000-talet och hade kommit längre i vår utveckling än så här. Men tydligen inte. Antaligen kommer det alltid finnas människor som har svårt att acceptera olikheter men jag hoppas bara att det alltid kommer att finnas mer av dem som vill jobba för allas bästa och för rättvisa och fred.
Framtiden är redan tillräckligt skrämmande som den är.

Inga kommentarer: